top of page
검색

20200617 새벽묵상 "삐뚤어진 세대"/"The Crooked Generation" (신/Deut.31:30-32:14)



(31:30) 그리고 모세가 이스라엘 총회에 이 노래의 말씀을 끝까지 읽어 들리니라

(32:1) 하늘이여 귀를 기울이라 내가 말하리라 땅은 내 입의 말을 들을지어다

(2) 내 교훈은 비처럼 내리고 내 말은 이슬처럼 맺히나니 연한 풀 위의 가는 비 같고 채소 위의 단비 같도다

(3) 내가 여호와의 이름을 전파하리니 너희는 우리 하나님께 위엄을 돌릴지어다

(4) 그는 반석이시니 그가 하신 일이 완전하고 그의 모든 길이 정의롭고 진실하고 거짓이 없으신 하나님이시니 공의로우시고 바르시도다

(5) 그들이 여호와를 향하여 악을 행하니 하나님의 자녀가 아니요 흠이 있고 삐뚤어진 세대로다

(6) 어리석고 지혜 없는 백성아 여호와께 이같이 보답하느냐 그는 네 아버지시요 너를 지으신 이가 아니시냐 그가 너를 만드시고 너를 세우셨도다

(7) 옛날을 기억하라 역대의 연대를 생각하라 네 아버지에게 물으라 그가 네게 설명할 것이요 네 어른들에게 물으라 그들이 네게 말하리로다

(8) 지극히 높으신 자가 민족들에게 기업을 주실 때에, 인종을 나누실 때에 이스라엘 자손의 수효대로 백성들의 경계를 정하셨도다

(9) 여호와의 분깃은 자기 백성이라 야곱은 그가 택하신 기업이로다

(10) 여호와께서 그를 황무지에서, 짐승이 부르짖는 광야에서 만나시고 호위하시며 보호하시며 자기의 눈동자 같이 지키셨도다

(11) 마치 독수리가 자기의 보금자리를 어지럽게 하며 자기의 새끼 위에 너풀거리며 그의 날개를 펴서 새끼를 받으며 그의 날개 위에 그것을 업는 것 같이

(12) 여호와께서 홀로 그를 인도하셨고 그와 함께 한 다른 신이 없었도다

(13) 여호와께서 그가 땅의 높은 곳을 타고 다니게 하시며 밭의 소산을 먹게 하시며 반석에서 꿀을, 굳은 반석에서 기름을 빨게 하시며

(14) 소의 엉긴 젖과 양의 젖과 어린 양의 기름과 바산에서 난 숫양과 염소와 지극히 아름다운 밀을 먹이시며 또 포도즙의 붉은 술을 마시게 하셨도다

일반적으로 구약성경은 크게 모세오경, 역사서, 시가서, 예언서로 구분을 합니다.[1] 그 중에 시가서 (詩歌書, writings)는 욥기, 시편, 잠언, 전도서, 아가를 가리킵니다. 욥기, 잠언, 전도서 같은 경우에는 지혜 내용을 다룬 문서이고, 시편이나 아가는 지혜의 노래입니다. 그래서 시가서를 다른 이름으로는 지혜서(Books of Wisdom) 라고도 부릅니다.

시가서는 노래 형식(시편), 짧은 교훈적 금언의 형식(잠언, 전도서), 그리고 대화의 극본 형식(욥기) 3가지 형태로 기록되어 있습니다. 그러므로 성경을 해석함에 있어서 이 문학적 장르를 반드시 고려해야 합니다. 시가서나 예언서를 마치 역사서처럼 해석하면 매우 이상한 해석이 나올 수 있기 때문입니다.

오늘 본문도 마찬가지 입니다. 신명기 자체는 율법서(토라)로 구분이 되지만, 오늘 본문의 내용은 말 그대로 모세의 노래, 바로 시(詩)입니다. 그러므로 해석의 접근법도 달리해야 합니다. 무엇보다도 은유적, 상징적, 회화적인 표현이 많은 것이 시입니다. 그러므로 이런 점에 주의해서 해석을 할 필요가 있습니다.

31:30절은 이 노래의 서론입니다. 이 사람을 살리는 노래는 하나님의 명령으로 시작된 것입니다. 또한 이 노래는 하나님과 이스라엘의 계약의 증인과 같은 역할을 합니다.

1절은 증인 호출입니다. 31:28절에서 이미 하늘과 땅이 이 언약의 증인이 될 것을 모세는 말했습니다.

2절 모세가 이스라엘에게 주는 교훈은 이슬과 단비처럼 사람을 살리는 노래입니다.

3절 이 노래는 인간의 노래가 아닌 하나님에 관한 노래입니다. 모세는 모든 영광을 하나님께 돌리라고 외칩니다.

4절 하나님은 반석이시며, 완전하고, 정의롭고, 진실하고, 거짓이 없으며, 공의롭고 바르십니다.

이것은 모든 영광과 존귀와 찬양을 받으실 하나님이 어떤 분인지에 대한 정보 제공입니다. 찬양 받기에 합당하신 분이 하나님이십니다. 모세는7가지 표현으로 그 하나님을 노래합니다. 영원하시고 변함이 없으신 신실하신 분이 이스라엘의 아버지 하나님입니다.

5-6절 반면에 이스라엘은 하나님을 맞서고, 악을 행하고, 자녀가 아니고, 삐뚤어지고, 뒤틀리고, 어리석고 미련합니다. 이 표현을 볼 때 지금의 세대가 겹쳐집니다. 마치 무엇인가 불만이 가득한 사춘기 자녀처럼 삐뚤어지고 뒤틀려버린 세대입니다. 물론 먼저 믿었던 기성세대의 책임을 부정할 수 없지만, 인간이라는 존재 자체가 갖는 특성이 흠이 있고 삐뚤어진 세대 라는 표현에 너무 잘 함축된 것 같습니다.

7절 그러니 지금까지 모든 것은 전적인 하나님의 은혜였던 것입니다. 하나님의 백성이 된 것 역시 일방적인 신실하신 하나님의 성품에 의해 이루어진 것입니다. 그러므로 이스라엘은 옛날을 기억해야 합니다. 하나님이 지금까지 하신 일을 기억하는 것이 살 수 있는 유일한 길입니다. 기성세대의 가장 중요한 역할은 내가 경험한 하나님을 다음 세대에 고스란히 전하는 것입니다.

8-9절 지극히 높으신 자 עֶלְיוֹן֙ (엘리욘)라는 표현은 신명기에서는 처음 나오는 표현입니다. 일반적으로 이러한 표현은 시에서 많이 사용되고, 다른 존재들과 비교하여 열방의 진정한 주권자로서 표현할 때 사용합니다. 열방의 주권자가 바벨탑 사건을 통하여 민족을 나눌 때부터 지금까지 모든 것을 주권적으로 인도하신 것입니다. 이스라엘 자손의 수효대로 백성들의 경계를 정했다는 표현은 공교롭게도 창세기 10-11장의 바벨탑 사건에서 나뉜 민족의 숫자가 70민족인 것과 이집트에 들어간 야곱의 후손의 숫자가 70명으로 일치하는 것을 의미하는 것으로 해석하기도 합니다. 그 중에서 하나님은 이스라엘을 당신의 백성으로 삼으신 것입니다. 그들을 택하신 이유는 다른 것이 아니라 다음과 같습니다.

여호와께서 너희를 기뻐하시고 너희를 택하심은 너희가 다른 민족보다

수효가 많기 때문이 아니니라 너희는 오히려 모든 민족 중에 가장 적으니라 (신 7:7)

역시 은혜입니다. 그들이 선택 받은 이유를 그들 자신에게서 결코 찾을 수 없습니다.

10-14절 하나님의 보호하심에 대한 노래입니다. 하나님은 이스라엘을 애굽에서 구하셨을 뿐 아니라, 광야에서도 만나와 메추라기, 반석의 생수로 보호하셨습니다. 또한 옷과 의복, 신발이 해어지지 않은 은혜를 베푸셨습니다. 시적 표현으로 바꾸자면 눈동자처럼(10절) 지키고 보호하셨습니다. 본능적 최우선적으로 지키고 보호 하셨다는 의미입니다. 마치 독수리가 자신의 새끼를 둥지에서 떨어뜨렸다가 다시 받아내는 것처럼 훈련 하셨습니다. 위기를 통해서 강하게 훈련 시키셨다는 의미입니다.

이 모든 일을 오직 여호와 하나님 홀로 하십니다. 또한 그들에게 이제는 젖과 꿀이 흐르는 가나안 땅의 축복을 허락하십니다. 번영의 상징인 포도주도 주십니다. 놀라운 은혜입니다!

뒤틀리고 삐뚤어진 세대는 바로 이러한 은혜의 노래를 잊은 세대입니다.

매 순간 순간 이스라엘을 눈동자처럼, 독수리처럼 인도하신 하나님의 은혜를 잊고, 뒤틀리고 삐뚤어진 나의 생각이 맞다고 우기며, 절대로 돌이키지 않는 세대, 마치 노아의 시대와 같은 사람들입니다.

참 마음이 아프고, 안타깝습니다. 계속 세상을 위한 우리의 기도가 필요합니다.

동시에 방심은 금물입니다. 우리는 열심히 사람을 살리는 노래(복음, 은혜, 말씀, 찬양, 기도)를 부릅시다.

그리고 다음 세대에게 이 노래를 가르칩시다.

또한 내가 얘기하고 노래한대로 살고 죽기를 위해 기도합시다.

이것이 행복이고 하나님의 선물입니다.

[1] 이러한 구분법은 히브리어를 헬라어로 번역한 성경인 70인역(LXX)의 39권 분류법을 따른 것입니다.    창세기부터 신명기 5권은 모세오경(율법서), 여호수아부터 에스더까지 12권은 역사서, 욥기부터 아가서까지 5권은 시가서(지혜서), 이사야부터    말라기 17권은 예언서(선지서)입니다. 한편 히브리식 정통 분류(마소라/MT)는 모세오경은 율법서(토라), 예언서(네비임) 8권, 성문서(케투빔)    11권으로 나눕니다.

 

The Song of Moses


(31:30) And Moses recited the words of this song from beginning to end in the hearing of the whole assembly of Israel:

(32:1) Listen, you heavens, and I will speak;

    hear, you earth, the words of my mouth.

(2) Let my teaching fall like rain

    and my words descend like dew,

like showers on new grass,

    like abundant rain on tender plants.


(3) I will proclaim the name of the Lord.

    Oh, praise the greatness of our God!

(4) He is the Rock, his works are perfect,

    and all his ways are just.

A faithful God who does no wrong,

    upright and just is he.

(5) They are corrupt and not his children;

    to their shame they are a warped and crooked generation.

(6) Is this the way you repay the Lord,

    you foolish and unwise people?

Is he not your Father, your Creator,[a]

    who made you and formed you?


(7) Remember the days of old;

    consider the generations long past.

Ask your father and he will tell you,

    your elders, and they will explain to you.

(8) When the Most High gave the nations their inheritance,

    when he divided all mankind,

he set up boundaries for the peoples

    according to the number of the sons of Israel.[b]

(9) For the Lord’s portion is his people,

    Jacob his allotted inheritance.

(10) In a desert land he found him,

    in a barren and howling waste.

He shielded him and cared for him;

    he guarded him as the apple of his eye,

(11) like an eagle that stirs up its nest

    and hovers over its young,

that spreads its wings to catch them

    and carries them aloft.

(12) The Lord alone led him;

    no foreign god was with him.


(13) He made him ride on the heights of the land

    and fed him with the fruit of the fields.

He nourished him with honey from the rock,

    and with oil from the flinty crag,

(14) with curds and milk from herd and flock

    and with fattened lambs and goats,

with choice rams of Bashan

    and the finest kernels of wheat.

You drank the foaming blood of the grape.


Generally, The Old Testament divides into four big sections: The Law, The History, The Poetry, and The Prophets. The Poetry (or writings) includes the books of Job, Psalm, Proverbs, Ecclesiastes, and Song of Solomon. While Job, Proverbs, and Ecclesiastes describe wisdom in writing; Psalm and Song of Solomon are songs of wisdom. Therefore these books are grouped as the 'Books of Wisdom'.


The Poetry was written in the form of songs (Psalm), wisdom was prophesied in the form of lessons (Proverbs, Ecclesiastes), and thirdly in the form of conversation (Job). It is essential to take these three categories into consideration when interpreting the Bible correctly. In other words, explaining or preaching the Poetry or Prophets in the form of History may misinterpret the scripture.


The same principle applies here. The book of Deuteronomy is considered the Law (Torah). However today's scripture is about the song of Moses, the Poetry. In Poetry, we should approach the message metaphorically, symbolically, and in conversations-like manner. 


Verse 30 - An introduction to the song. This ‘live-saving’ song began with God's command. This song also serves as a witness of the covenant between God and the Israelite.


Verse 1 - Call to the witness. In chapter 31:28, Moses has already called heaven and the earth to testify against the covenant.

Verse 2 - This song would save lives like the dew and the rain

Verse 3 - The song is about God. Moses proclaims to give all glory to God.

Verse 4 - Our God is the Rock, His works are perfect, and all His ways are just and faithful. This message offers a hint of who God really is who is worthy of all glory, honor, and praise. Moses sang in seven different expressions. God, the Father of Israel, is Eternal and Unchanging.

Verses 5-6 - On the contrary, The Israelite are corrupt, not His children; and to their shame they are warped, crooked, and foolish. This message overlaps with today's generation, a generation full of dissatisfaction, crookedness, and twist-minded. Although the previous generation may be held accountable for this, all humans are born with the characteristics of crookedness and imperfections.


Verse 7 - It is all by the grace of God. God chose us to be His people. For this, Israelite must remember the days of old. To remember the past is the only way to live. It is our duty, therefore, to teach our faith to the next generation.


Verses 8-9 - The term Most High עֶלְיוֹן֙ (El Limon) was mentioned for the first time in the book of Deuteronomy. Mainly, this particular term is used in the form of Poetry, and in comparison with other existence, God is the only Sovereignty of all nations. God's sovereignty continues from when He divided all mankind at the Tower of Babel to this day. "He set up boundaries of the peoples" may ironically coincide with (1) how the people were divided into 'seventy' languages during the Tower of Babel (Genesis 10-11) and (2) the number of Jacob's household who entered Egypt were "seventy" according to some theologians. In any event, God chose the Israelite for the following reasons:


The Lord did not set his affection on you and choose you because you were more numerous than other peoples, for you were the fewest of all peoples. (Deu 7:7)


Again, it is by the Grace of God as we cannot find a single good reason from the Israelite why they were chosen. 


Verses 10-14 - A song of God's protection. God not only saved Israelite from the Egyptians, but also cared for them by providing them with manna, quails, and water through the rocks. No Israelite lacked clothing and sandals during the wilderness. God guarded His people as the apple of His eye (v10). Simultaneously, He trained His people through trials as an eagle that stirs up its nest and hovers over its young, that spreads its wings to catch them and carries them aloft. The Lord alone led them. Moreover He will bless His people with a promised land filled with milk and honey, an abundant blessings of oil, livestock, foods, and wine. What am Amazing Grace!


The crooked generation has forgotten this song of Grace. They have forsaken the Lord who protected them like the apple of His eye and with the eagle's wings. This generation emphasizes that their crooked way is just and right, never turning back, just like how it was in the days of Noah. It is regretful and heartbreaking. Hence we ought to continue to pray for this generation.


Let us not be vigilant. Let us continue to sing these life-saving songs (The Gospel, the Grace, the Word, the Praise, and Prayer). Let us not only teach these songs to our children, but also ourselves strive to live and die according to the scripture. This is our true happiness, the gift of God.

Comments


bottom of page